Takto vyzerá jednoduchá ekologická kuchyňa

Trend udržateľnosti prichádza aj do gastro sektoru. Faktom je, že spotrebitelia si čoraz viac uvedomujú vplyv svojich aktivít a cenu, ktorú za ne platí životné prostredie. V súčasnosti hostia od prevádzok požadujú, aby varili z kvalitných lokálnych surovín, uprednostňovali ekologické obalové materiály a prestieranie na stôl z recyklovaných materiálov. Reštaurácie, ktoré tak robia, sú v kurze, čo je dosť presvedčivý dôvod na to, aby ste sa aj vy prispôsobili tejto globálnej zmene a prešli na zelenú. Pozrite sa na niektoré ekologické postupy, s ktorými môžete začať.


1. Používajte ekologické obaly

Keď si zákazníci od vás objednajú jedlo domov alebo si chcú nechať zabaliť zvyšky, pravdepodobne im poskytnete plastové alebo polystyrénové obaly. Tieto však môžu uvoľňovať škodlivé látky priamo do jedla, a tiež do životného prostredia. Rozhodnite sa preto pre recyklovateľné alebo biologicky rozložiteľné obaly vyrobené z papiera, cukrovej trstiny, bambusu alebo bioplastov. Nemusíte sa obávať, že eko obaly nesplnia svoj účel. Menuboxy z bagassy a misky na polievku z kraftu sú dostatočne pevné, majú skvelé tepelné vlastnosti a jedlo v nich môžete dokonca ohrievať aj v mikrovlnke.


2. Recyklujte, kompostujte a šetrite energie

Hľadajte spôsoby, ako využiť recyklované materiály vo svojej kuchyni, vrátane prestierania na stôl, servítok, papierových utierok, a dokonca aj toaletného papiera. Vytvorte recyklačné koše na zber sklenených fliaš, kartónových obalov a plastových fliaš. V kuchyni môžete mať aj svoju vlastnú kompostovaciu stanicu. Šetrite tiež vodu a opravte netesniace potrubia a kvapkajúce vodovodné kohútiky. Nepúšťajte umývačky riadu, pokiaľ nie sú úplne plné. Znížiť účty za energiu môžete aj vylepšením svojho zariadenia o energeticky úsporné spotrebiče. Prineste späť tradičné systémy varenia, ako je údenie, nakladanie, marinovanie alebo kvasenie a majte viac remeselných procesov.


3. Spolupracujte so svojimi dodávateľmi

Mnohí z vašich predajcov už pravdepodobne ponúkajú aj možnosti šetrné k životnému prostrediu. Žiadajte pre svoje objednávky biologicky rozložiteľné obaly. Znížte počet zásielok na raz týždenne alebo aj menej, aby ste minimalizovali emisie paliva vznikajúce počas doručovania. Nevyhadzujte peniaze za prepravu potravín z celej krajiny. Investujte svoju energiu do surovín z miestnych zdrojov.


4. Pripravte sezónne menu

Pri vytváraní udržateľnej reštaurácie je dôležité variť to, čo je práve sezónne. Prispôsobte svoje menu tak, aby zodpovedalo ročným obdobiam. Zákazníci ocenia pestré možnosti a čerstvosť vášho menu. Sezónny nákup vám navyše pomôže znížiť náklady na potraviny. Lokálne získavanie surovín minimalizuje uhlíkovú stopu vašej reštaurácie. Ak sa rozhodnete pre sezónne menu, môžete na svojich sociálnych sieťach propagovať špeciálne jedlá, stačí ak necháte vyniknúť kreativitu svojich šéfkuchárov a hneď prilákate nových hostí.


5. Dopestujte si svoje vlastné

Udržateľná reštaurácia je nielen dobrá pre životné prostredie, ale vám aj pomôže ušetriť peniaze. V závislosti od toho, kde sa vaša reštaurácia nachádza, si môžete založiť svoju vlastnú záhradu na pestovanie základnej zeleniny a byliniek, ktoré často používate. Vaši šéfkuchári budú nadšení z tejto novej príležitosti, pretože budú mať svoje ingrediencie doslova na dosah ruky. A vy môžete tento koncept využiť vo svoj prospech a zoznámiť s ním aj svojich zákazníkov.


6. Prejdite na ekologické čistiace prostriedky

Jedným z najdôležitejších faktorov udržateľnosti každej reštaurácie je jej čistota. Na trhu existuje veľmi veľa čistiacich prostriedkov pre gastro prevádzky. Pozor však, niektoré z nich môžu byť toxické, ako pre životné prostredie, tak aj pre ľudský organizmus. Ak chcete svoju reštauráciu udržiavať vždy čo najčistejšiu, nemusíte na to používať chemické produkty. Je pravda, že niektoré čistiace prostriedky šetrné k životnému prostrediu znamenajú zvýšenie nákladov, stačí si však urobiť prieskum. Na internete nájdete aj cenovo dostupné a zároveň ekologické alternatívy.


7. Vyškolte svoj personál

Ak zamestnanci súhlasia s vašimi ekologickými cieľmi, uvidíte veľkú zmenu v celej reštaurácii. Budú ochotní zapojiť sa do každodenných eko aktivít a zakaždým sa ubezpečiť, či sa napríklad s recyklovateľnými materiálmi zaobchádza správne. Dokonca aj zákazníci by mali byť poučení o fungovaní vašej prevádzky, pretože sú to práve oni, ktorí budú informovať ďalších potenciálnych hostí o vašom záväzku k environmentálnej udržateľnosti. Nezabudnite preto o všetkých svojich “eko-krokoch” informovať prostredníctvom sociálnych sietí a iných marketingových platforiem.

Publikované: 28. 02. 2023

Kategória: Bývanie

Autor: Denisa Koudelková