Vývoj jemnej motoriky alebo Ako na to, aby dieťa od malička bavilo kreslenie a písanie

Deti objavujú svet za maximálneho využitia všetkých zmyslov, zatiaľ čo myšlienky radi vyjadrujú tvorivou činnosťou. Precíznosť sebavyjadrenia rastie spolu s tým, ako sa vyvíjajú a ako sa kultivuje ich jemná motorika. Vývoj grafomotoriky je najintenzívnejší v predškolskom období, kedy je potrebné dieťa čo najviac podporiť a pomôcť mu rozvinúť potenciál, ktorý v ňom drieme.

Deti preskúmavajú svet formou hry od malička. Cucanie palca však časom omrzí a tak sa dieťa vydáva na výzvedy po okolí, ochutnáva a dotýka sa všetkého, čo mu padne do rúčiek. Toto obdobie je dôležité pre vývoj hrubej motoriky. Vo veku dvoch rokov zvyčajne začína nadväzovať vzťahy k ostatným deťom – zo začiatku ide len o krátku výmenu pozornosti, naťahovanie sa o hračky či pokusy o utíšenie iného dieťaťa. Až v treťom roku začínajú deti pri hre spolupracovať či súperiť, čo im umožňuje aktívne sa presadiť a tým aj podporiť sebadôveru vo vlastné schopnosti.

Kedy sa vyvíja jemná motorika

Zručnosť detí sa väčšinou zlepšuje okolo tretieho roku života. Deti v tomto čase zvládajú navliekať korálky, prelievať tekutiny z nádoby do nádoby a taktiež sa pomaly začína prejavovať dominancia jednej ruky. Okolo štyroch rokov majú obvykle veľkú radosť z rôznorodej činnosti so všemožnými materiálmi a veľmi radi s nimi zaobchádzajú s nevšednou predstavivosťou. Zaujímajú sa o celú škálu výtvarných techník a postupne sa v nich zdokonaľujú. „Kreatívna tvorba ako vystrihovanie, lepenie, modelovanie či kreslenie ergonomickými pastelkami, deti zvyčajne veľmi baví a vy vďaka nej aspoň vidíte, ako sa vyvíja ich jemná motorika. Dajte si ale pozor na porovnávanie, zvlášť ak máte napríklad dvojčatá alebo deti vekovo si blízke. Každé dieťa sa vyvíja individuálne a je potrebné k nemu tak aj pristupovať,vysvetľuje špeciálna pedagogička Mgr. Svetlana Drábová.

Výučba písania si vyžaduje určitú úroveň grafomotoriky

Okolo piateho roku je jemná motorika natoľko vyvinutá, že by dieťa nemalo mať problém zaobchádzať s písacími potrebami, či už sú to pastelky či ergonomický roller ako STABILO EASYoriginal, vhodný pre prváčikov, so stále väčšou bravúrou. „Obvyklé kŕčovité zvieranie pastelky pästičkou by mal nahradiť uvoľnený úchop a porozumenie, aké pohyby sú k tvorbe písaného prejavu potrebné. Hlavným cieľom nie je dokonalý krasopis, ale automatizácia pohybov pri písaní. Dôležitou súčasťou písania je aj tlak, rýchlosť a rytmus. Súhra týchto aspektov sa nazýva grafomotorika. Snahou by malo byť, aby bolo dieťa na prvú triedu predpripravené už z domu, tak, aby učenie písania bolo pre neho zábavou ,hovorí špeciálna pedagogička Svetlana Drábová.

Medzi 3. – 4. rokom dieťa baví:

  • Kreslenie s hrubšími voskovkami či pastelkami
  • Hranie sa s plastelínou
  • Rozlišovanie rôznych tvarov a veľkostí, manipulovanie s drobnými predmetmi (navliekanie korálikov apod.)
  • Skladanie jednoduchých detských puzzlí

Tip: STABILO woody 3 in 1 – pastelka, voskovka a vodovka v jednom. Ideálna pre malých umelcov s veľkými nárokmi. Ľahko umývateľná z hladkých povrchov.

Tip: STABILO Trio thick – pastelky pre deti, ktoré sa učia písať. Ešte nie sú špecifické pre praváka či ľaváka a sú bez drážiek.

Medzi 5. – 7. rokom dieťa baví:

  • Pracovať s rôznymi výtvarnými technikami ako sú ceruzky, pastelky, vodové farby
  • Skladanie náročnejších puzzlí alebo stavebníc
  • Kreslenie abstraktnej a figurálnej maľby (napr. rodina, zážitky)
  • Objavovanie číslic a písmen – zvyčajne, deti tvoria zo začiatku znaky občas zrkadlovo otočené

Tip: STABILO EASYgraph, ceruzka pre deti, ktoré sa učia písať, a školákov starších než 5 rokov. Je dostupná vo variante pre pravákov aj ľavákov. Trojhranný tvar s vyrezanými protišmykovými jamkami dieťa intuitívne a bez bolesti navádza k správnemu úchopu ceruzky, čím zaručuje uvoľnené a pohodlné písanie.

Tip: STABILO EASYoriginal, roller navrhnutý pre deti, ktoré sa učia písať, a školákov starších než 6 rokov, dostupný vo variante pre pravákov aj ľavákov. Pero disponuje špeciálne navrhnutou protišmykovou úchopovou zónou, ktorá deti intuitívne vedie k správnemu úchopu, čo zabraňuje únave svalstva a bolestia ruky pri písaní.

Add comment