Ako liečiť závislosť na sladkostiach

Na ceste k zdraviu a štíhlosti je najčastejšou prekážkou závislosť na sladkostiach.

Každá z nás si aspoň z času na čas dopraje sladkosť. Ja som bola kedysi úplne divá za čokoládou. Každý deň som spucovala jednu. Dokonca, keď som dostala v lete brigádu na mesiac vo fabrike na čokoládu, vravela som si, aké bude fajn najesť sa čokolády do sýtosti. Nadšenie mi vydržalo asi tri dni, potom mi z vône čokolády začalo byť zle a vo fabrike som chodila s navoňanou vreckovkou pri nose.

Prečo sme na cukre závislí

V histórii ľudstva neexistovali potraviny, ktoré dnes považujeme za bežné, a preto náš organizmus nie je zvyknutý na také výkyvy hladiny cukru v krvi. Lovci a zberači sa k cukru nedostali, veľmi výnimočne možno našli úľ s trochou medu alebo v období dozrievania ovocia si pomaškrtili trpkokyslej chuti pri ovocnom strome alebo kríku. Nemali však žiadny rafinovaný cukor ani prebytok vyšľachteného typu ovocia päťnásobnej veľkosti a sladkosti oproti divým originálom v prírode.

Keďže naši predkovia boli odkázaní na lov a zber jedla, hladovanie bola neustála hrozba. Preto sa ľudský organizmus naučil, že keď dostane prístup k sladkému, treba sa tým napchať, aby sa urobili zásoby pre prípad núdze. V dnešnom svete sa však tento pud otočil proti nám a zrazu sa čudujeme, prečo tak ľahko priberáme.

Už od narodenia je základnou potrebou ľudí bezpečie. Túto potrebu pre bábätká napĺňa blízkosť matky a jej materské mlieko. Mlieko, či už materské alebo kravské, obsahuje mliečny cukor. Nám sa to možno nezdá, ale mlieko je oveľa sladšie, ako si myslíme. Je to práve preto, že sme zvyknutí konzumovať doslova čistý cukor a v kontraste s ním už cukor v mlieku nevieme rozoznať. Keďže cukor prijímame už od prvého dňa života, v našom mozgu sa sladká chuť spája s pocitom bezpečia.

Ako udržať závislosť na cukre pod kontrolou

Aj keď sa dokážete označiť za cukroholika, závislosť na sladkom sa dá zvládnuť postupnými úpravami životného štýlu.

Keď si deň rozdelíte na menšie úseky, každý ukončený úsek dňa môžete prežiť ako dobre zvládnutý. Môžete z toho získať pocit uspokojenia a radosti. V jednotlivých denných oknách je dobré presne si aj naplánovať, kedy si to sladké dáte, aby ste sa mohli tešiť aj na túto chvíľu. Kedy alebo ako často si ten čas zvolíte je na vás (viac ako dvakrát denne by to byť nemalo).

Často prichádza chuť na sladké poobede alebo večer. Je to tá najhoršia doba, ale celkom ľahko vysvetliteľná. Ráno sa budíme s veľkým hrncom energie, ktorá sa s postupom dňa vyčerpáva a aj to je dôvod, prečo pocítime chuť na niečo sladké. Túžime po doplnení energie.

Najprospešnejšie však je naplánovať si sladké okná na skoršie hodiny. Čím neskôr jeme sladké pred spaním, tým ľahšie sa nám tuk ukladá a horšie sa nám chudne.

Každá pravidelná a rutinne vykonávaná činnosť nám dáva pocit istoty. Zároveň pravidelnosť jedenia a spánku pozitívne ovplyvňuje naše biologické hodiny a udržuje v našom tele rovnováhu. Vyvarujeme sa tak najmä jedeniu v neskorých nočných hodinách. Pravidelnosť bude mať pozitívny účinok nielen na vašu váhu, ale aj vaše zdravie.

Medzi zdravé sladké potraviny môžeme zaradiť zeleninu. Napríklad tekvica, zeler a mrkva po uvarení získajú výraznú sladkastú chuť. Je to spôsob ako si dopriať skvelú sladučkú chuť v čo najzdravšej forme. Zelenina obsahuje dostatok vlákniny, ktorá zabraňuje rýchlemu vstrebávaniu cukru do krvi.

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.