Čo by ste mali vedieť než začnete chudnúť do plaviek

Chudneme (nielen) do plaviek!

Zázračná tabletka na štíhlosť zatiaľ bohužiaľ neexistuje. Jedinou cestou k celoživotnej štíhlosti je dlhodobá zmena stravovania. Výživová poradkyňa a autorka série kníh Stravovanie bez výčitiek, Zuzana Lišková nám prezradila svoje vlastné tipy a triky, ako schudnúť po tomto náročnom lockdownovom období do leta. Keďže nejeden z nás obmedzil nielen vychádzanie z domu ale aj pohyb.

„Osobne zastávam chudnutie bez pôstov a hladoviek či konzumácie špeciálnych doplnkov stravy. Veď stravovanie je tá najprirodzenejšia vec na svete, rovnako dokonale vymyslená ako rozmnožovanie, dýchanie a fungovanie nášho tela. Na začiatku je dôležité stabilizovať hlavne metabolizmus a naštartovať zdravú produkciu enzýmov a hormónov v tele. Potom sa upraví aj hmotnosť a viditeľne sa zvýši aj fyzická a psychická výkonnosť, koncentrácia a emocionálna vyrovnanosť,” vysvetľuje Lišková. Toto všetko je možné dokázať práve vďaka úprave každodenných stravovacích návykov.

1. Jedzte vyvážené porcie jedla

Snažte sa vyhnúť hladu. Pri redukcii hmotnosti je veľmi dôležitý výber kvalitných a zdravých surovín. Zapamätajte si, že netreba počítať kalórie, pretože tie nevypovedajú o výživovej hodnote jedla. Svoju pozornosť upriamte na nízky glykemický index. Cieľom je, aby sa vylučovanie hormónu inzulín dostalo do rovnováhy. A to z jednoduchého dôvodu, jeho kolísanie sa prejavuje pocitmi častého hladu a chuti na sladké”, objasňuje Lišková. K tomu ešte dodáva, že je dôležité konzumovať vo väčšej miere bielkoviny a tuky a v menšom množstve sacharidy.

Nad zložením svojho taniera sa skúste zamyslieť, naplánujte si dopredu čo budete jesť. Rozhodne sa kvôli tomu nestresujte. Pokúste sa však, aby to na vašom tanieri vyzeralo približne takto:

  • 20-35% bielkovín
  • 20% tukov, pričom časť̌ tukov je obsiahnutá už v bielkovinách
  • 40-50% sacharidov

2. Dbajte na 5 hodinové pauzy medzi jedlom

V dnešnej dobe je počuť čoraz viac o pozitívnych účinkoch pauzovania medzi jednotlivými chodmi jedla. Dajte si preto tri kvalitné jedlá denne ako raňajky, obed a večeru. Medzi nimi dodržiavajte 5 hodinové pauzy. „Počas päťhodinovej prestávky po jedle, ako aj počas nočného spánku klesá hladina inzulínu tak, že je možné efektívne spaľovanie tuku. Pri piatich – šiestich malých jedlách (desiaty a olovranty) však hladina inzulínu ostáva permanentne zvýšená a telo tvorí skôr tuk než svalovú hmotu. Okrem toho neustále zvýšená hladina inzulínu bráni produkcii mnohých hormónov, ktoré telo chránia pred zápalmi a dokonca aj starnutím,” vysvetľuje výživová poradkyňa Zuzana Lišková.

Tieto tvrdenia potvrdzuje aj fakt, že po dlhodobom prejedaní sa, pociťujeme hlad častejšie a to aj napríklad každé dve hodiny či neustále. „Je to spôsobené hlavne tým, že naša strava sa v dnešnej dobe skladá z väčšieho podielu cukrov, ako sú napr. zemiaky, chlieb, ryža, cestoviny, zelenina a ovocie. Najnebezpečnejšie sú samozrejme koláče, sladkosti, slané pochúťky, zmrzlina či alkohol. To zapríčiňuje rýchly nárast krvného cukru. Tým sa koncentrácia inzulínu zvyšuje a nastáva opätovný pocit hladu. Akonáhle znížime príjem cukrov a časť z nich nahradíme zdravými tukmi a bielkovinami, pocit hladu sa postupne znormalizuje”, dopĺňa Zuzana Lišková.

3. Vyraďte zo stravy všetky polotovary, spracované a ochutené výrobky

Vyhnite sa všetkým možným polotovarom, instantným jedlám či hotovkám. Obsahujú veľa soli, nezdravých aditív, konzervantov a okrem iného obsahujú aj cukor. Vymeňte ich za neochutené “čisté” výrobky, ktoré si môžete predsa dochutiť sami, podľa vlastnej chuti, či už bylinkami, korením, ovocím či medom. Takýmto štýlom budete mať lepší prehľad o tom čo ste presne zjedli.

4. Nahraďte biely cukor za zdravé cukry

Biely cukor, zmrzlina, koláče, biele pečivo či sladkosti to všetko by sme sa mali snažiť nahradiť zdravšou podobou cukru. Ak sa pýtate či taký vôbec existuje, tak áno. Nájdete ho v ovocí, zelenine, celozrnných výrobkoch, produktoch z ovsa či raže. Okrem toho v týchto potravinách nájdete aj dôležité vitamíny a minerály pre váš organizmus.

5. Slaďte medom

„Med je výborná alternatíva sladidla, ktorá dodá jedlu okrem sladkej chuti aj hodnotné vlastnosti,pripomína Lišková. Výhodou medu, okrem jeho blahodarných účinkov na zdravie je, že ho pri sladení nie je potreba až toľko ako cukru, ale výrazne menej. Med neobsahuje sacharózu, čo je v bežnej reči – repný cukor. Ten náš organizmus najprv metabolicky štiepi na fruktózu a glukózu. Až potom sú tieto jednoduché cukry využité v ľudskom tele. Pri sladení medom, pre telo namáhavé metabolické štiepenie odpadá. „Med na rozdiel od bieleho cukru nespôsobuje nadváhu, naopak môže byť veľmi užitočným pomocníkom pri chudnutí, keďže na rozdiel od rafinovaného cukru, ktorý je zdrojom prázdnych kalórií, obsahuje užitočné vitamíny, antioxidanty, minerály, bielkoviny a vlákninu,” dopĺňa medový someliér Milan Špaček zo spoločnosti Medokomerc.

Priaznivý vplyv sladenia medom na chudnutie, pritom dokázalo už viacero štúdií. Príkladom toho sú aj tvrdenia britského farmaceuta a odborníka na výživu Mike McInnes, ktorého citoval aj slávny Daily Mail. „Hlavným vinníkom priberania a obezity je konzumácia veľkého množstva sacharidov, hlavne bieleho cukru. Med je ideálna náhrada, pretože detoxikuje organizmus, naštartuje metabolizmus a naviac nezvyšuje hladinu glukózy v krvi.” Je však veľmi dôležité používať skutočne kvalitné a preverené medy, napr. od spoločnosti Medokomerc, ktorá kvalitu medu testuje hneď niekoľko krát.

Či už chcete schudnúť zopár kíl alebo si udržať svoju súčasnú hmotnosť, mali by ste mať vždy po ruke nejaký zdravý snack, pre prípad ak by vás prepadla chuť na sladké. Tým zabezpečíte svojmu organizmu kvalitnú výživu, ktorá vám dodá energiu, zvýši produktivitu a hlavne vás uchráni pred konzumáciou nezdravých, mastných a cukrami preplnených potravín. Uvidíte, že na to, aby bol poobedný koláčik chutný a voňavý, v ňom nemusí byť kopa cukru, múky ani masla.

TIP: Vyskúšajte Lúčny med Medokomerc s vôňou rozkvitnutej lúky

Lahodný med zlatistej farby charakteristický svojou sladkou chuťou je ľahko stráviteľný a vhodný pre okamžité dodanie energie, pričom nemá takmer žiaden tuk. Obsahuje až 0,5% rastlinných bielkovín a minerálne látky ako horčík, draslík, vápnik, mangán a železo. Má antioxidačné, antibakteriálne a probiotické vlastnosti. Pýši sa unikátnym zložením, keďže ho tvorí výber tých najlepších stredoeurópskych a juhoamerických medov, ktoré zabraňujú skorej kryštalizácii.

Pre viac informácií navštívte web: www.medokomerc.cz