Kolagén nie je len proteínom krásy, ale aj zdravia

Tento v našom tele najhojnejší proteín býva najčastejšie spojovaný so svojím antiageing efektom na pokožku. Lenže pozitívny vplyv na pleť je len jednou z oblastí, kedy sa nám kolagén hodí.

Kolagén sa v ľudskom tele vyskytuje prirodzene, avšak už okolo tridsiatky začíname kolagén z tela strácať a to rýchlosťou 1 až 2 % ročne. Ako sa to prejavuje.? Starnutím. Avšak nielen tým, na ktoré sme tak citlivé už v mladšom veku, teda napríklad vráskami, ale aj znižovaním funkčnosti kĺbov a chrupaviek, zhoršenou regeneráciou po úrazoch, zhoršením funkcií srdca a ďalšími prejavmi typickými pre starnutie. Dalo by sa povedať, že starneme s ubúdajúcim kolagénom. Do tela ho dnes našťastie vieme pridávať pomocou supplementov. Optimálne je s tým začať včas, skôr než si začneme prejavy nedostatku kolagénu vôbec uvedomovať. Pokiaľ naviac napríklad športujeme, je dôležitou výživou pre kosti a chrupavky.

Nie je kolagén ako kolagén

Celkom existuje zhruba 30 rôznych kolagénov. Poďme sa pozrieť na päť najbežnejších druhov.

  • Typ I je kolagén zodpovedajúci za kvalitu kože, šliach, vaskulatúru, orgány a kosti. Práve on je najčastejším kolagénom.
  • Typ II je kolagénom chrupaviek a často jeho nedostatok stojí za bolestivosťou našich kĺbov a za ich zhoršenou funkčnosťou.
  • Typom III je retikulárny kolagén. Sú z neho zložené extrémne tenké vlákna v našich orgánoch. Nedostatok kolagénu III sa prejavuje ako Ehlersonov-Danlosov syndrom. Dochádza pri ňom k ruptúram tepien a ciev.
  • Kolagén IV. typu tvorí bazálnu vrstvu, ktorá je vylučovaná epitelom základnej membrány. Má úlohu pri tvorbe tzv. bazálnej laminy, čo sú endotelové bunky okolo orgánov a svalov, je potrebný pre rôzne funkcie ciev a nervov. Ide vlastne o tenký gél oddeľujúci tkanivá.
  • Spomenieme ešte V. kolagénový typ. Podieľa sa na raste a kvalite vlasov, ale taktiež sa nachádza v placente žien. Tvorí tiež povrch buniek.

Dôležitosť kolagénu bola dokázaná

Vďaka kolagénu sme krajší, zdravší a udržujeme si dlhšie mladosť po stránke vzhľadu aj zdravia. Kolagén zásadne znižuje tvorbu vrások. Nielen keď si ho natierame na pleť. Užívať by sme ho mali predovšetkým vnútorne. Podporuje kvalitu našich nechtov aj ich rast. Rovnako ako vlasov. A opäť je dôležité dostať ho do tela. Z hľadiska zdravia je dôležitým pre funkčné kosti, kĺby a chrupavky. Udržuje zdravými aj naše ďalšie orgány.

A kedy ho užívať?

Rozhodne po štyridsiatke. To by sa mal kvalitný kolagén stať pravidelnou súčasťou nášho jedálničku, či skôr našej lekárničky s doplnkami stravy. Pokiaľ aktívne športujeme, užívať by sme ho mali už skôr. Kto má v genetickej výbave problémy s kĺbmi, pre toho je taktiež nevyhnutnosťou. Supplementom by sme ho mali doplňovať aj v prípade, že trpíme chronickou nutričnou poruchou, alebo držíme extrémne diéty. Za tú sa dá pokladať, pokiaľ ide o riziko nedostatku kolagénu, aj vegetariánstvo a vegánstvo.

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.